Minggu, 23 Oktober 2011

Ayo Tinggalkan Jejakmu!



“Sesungguhnya Kami menghidupkan orang-orang mati dan Kami menuliskan apa yang telah mereka kerjakan dan bekas-bekas yang mereka tinggalkan. Dan segala sesuatu Kami kumpulkan dalam Kitab Induk yang nyata (Lauhl Mahfuzh).”
(Q.S. Yaasin : 12)


Gajah mati meninggalkan gading, harimau mati meninggalkan belang. Manusia mati meninggalkan???

Apa yang ditinggalkan manusia selain kebaikannya? Apa yang manusia tinggalkan selain apa yang ia ajarkan kepada manusia lain? Yap! Sebagai manusia, kita memang harus meninggalkan jejak kita! Jejak kehidupan kita! Sebagai bukti kalau kita pernah hidup di kehidupan ini, tidak mati dalam kehidupan. Maksudnya?

Ada manusia yang telah mati ketika ia hidup, ada pula yang ia terus hidup padahal sudah mati. Manusia yang mati ketika ia hidup, ia tidak memberikan faedah apapun bagi sekelilingnya. Maka keberadaannya dapat dikatakan seperti mayat hidup. Namun manusia yang hidup ketika mati, ia senantiasa bermanfaat bagi sekitarnya hingga saat matipun apa yang ia lakukan semasa hidup tetap berguna bagi sekitarnya. Maka meski ia sudah mati, ia tetaplah "hidup". So, kamu pilih yang mana???

Hiduplah dalam kematian, bukan mati dalam kehidupan!*

Tidak ada komentar:

Posting Komentar